aldbbanner01

Belépés

Életszerű, hiteles, valóságos

 Együtt és jól élni az életet, ez az integráció legfontosabb módszertani szempontja - mondja Édesné Pál Edina tanító, hitoktató, gyógypedagógus. A Kiskunhalasi Református Kollégium Központi Altalános Iskolájának pedagógusa két éve foglalkozik egy, az osztályába járó látássérült kisfiúval. Most egy konferencia keretében más pedagógusoknak is szeretnének segíteni, hogyan érdemes, hogyan lehetséges sérült gyermeket integrálni.  - Hegedűs Márk interjúja, amely a Reformátusok Lapja február 25-i számában jelent meg.

Édesné Pál Edina– Mi a céljuk a Kaleidoszkóp elnevezésű programjukkal? Célunk, hogy református oktatási keretek között, vállalt értékeinkhez híven mutassuk be az életszerű integrációt, és továbbfejlődjünk ebben. Délelőtt érzékenyítő programokat tartunk a saját diákjainknak, mert tanítási napon lesz a rendezvény. Ezután a pedagógusoknak szervezünk előadásokat, beszélgetéseket, ahol a szemlélet formálás mellett szakmai-módszer tani segítséget is szeretnénk adni. A március 10-i alkalom a látássérült gyermekek integrálásáról, valamint azokról a gyermekekről és pedagógusokról szól, akik közé látássérült tanuló kerül. Lesznek gondolatindító előadások, beszélgetések, és mód szertani segítséget kapunk a Vakok Óvodája, Általános Iskolája, Szak iskolája, Készségfejlesztő Iskolája, Egységes Gyógypedagógiai Mód szertani Intézménye, Kollégiuma és Gyermekotthona pedagógusaitól. Megismerhetünk majd egy integrációs példát Szatymazról, Kacsari Zsolttól, illetve saját élettörténeten keresztül pillanthatunk be abba, hogyan élte meg saját iskolaélményeit Ozvári-Lukács Réka. Ezekbe mint tükörbe tekintve mi magunk is tanulhatunk.

Miért szervezik a programot, mi a személyes indíttatása? Áldott kényszerhelyzet hozta az egészet. A mi iskolánkba, az én osztályomba második éve jár egy látássérült kisfiú. Hálás vagyok érte, hogy Gergőék bennünket választottak. Rengeteg mindent megtanultunk általa mi, pedagógusok, és úgy látom, a gyermekek is. Megható, hogy a szülőket, a családokat is elérjük így, hiszen halljuk a szülőktől, mennyi mindent mesélnek otthon a gyerekeik egy-egy közös élmény kapcsán.

A konferencián ön is tart előadást. Milyen a jó integrált oktatás? A legjobb módszer az, hogy az életet jól éljük, együtt a gyermekekkel. Persze vannak apró technikai módszerek, amelyek segítik a tanítást, de a legfontosabb, hogy ez életszerű együttélés legyen: hiteles és főleg valóságos. Az osztályban mindent együtt csinálnak a gyerekek. Amikor hitoktató lettem, az érdekelt, hogyan lehet hittanórát tartani problémás, hiperaktív gyermekeknek. Mindig érdekelt a határok kitolása, a befogadás életszerű megélése, az, hogy mindenkinek, a tanárnak és minden diáknak jó legyen az óra. A látássérültség is hasonló, nem volt nehéz megbarátkozni az új helyzettel. Ha egy osztályba nem jár sem látás-, sem hallássérült gyerek, valószínű, hogy jár egy diszlexiás, részképesség-zavaros, vagy más problémával küzdő. Minden osztályba sokféle gyerek jár, mindenkire figyelnünk kell. Persze egy látássérült gyermek tanítása a látók között – hadd mondjam így – látványosabb. Számomra ez sok tapasztalatot hordoz, profitálok belőle, szakmailag fejlődöm.

Kiket várnak? Nemcsak látássérült gyermekek pedagógusait várjuk, hanem azokat is, akik szeretnének bátorságot gyűjteni, tájékozódni. Ha ezek megvannak, akkor nagyszerű dolgok történhetnek az intézményeinkben és a mi saját életünkben is. 

 

A március 10-i konferencia ingyenes, de regisztrációhoz kötött. A részvételi szándékot és az ebédigényt a 06-77-421-371 es telefonszámon vagy e-mailben a címen kérik jelezni a szervezők.